Thursday 12 December 2013

KEBAIKAN VITAMIN E UNTUK KULIT

ASSALAMUA'LAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA ;)

Entry harinih nak bincang mengenai kebaikan vitamin E untuk kulit. Dalam sehari, seorang dewasa memerlukan 150 miligram vitamin E. Vitamin E ini adalah satu agen antioxidant yang sangat kuat yang mana badan kita tak boleh hasilkan. Jadi, untuk mengelakkan kulit, muka kelihatan tua sebelum waktu, adalah amat digalakkan untuk consume makanan yang tinggi dengan vitamin E dan kalau tak cukup, boleh ganti dengan food supplement. ;)).

Ada juga kajian yang membuktikan dengan pengambilan vitamin E dalam jangkamasa panjang, dapat mengurangkan 'sunburn'. Tapi jangan saja2 pergi berjemur tengah2 matahari ye. ;)

Antara makanan yang kaya dengan Vitamin E:

Apa yang ada dalam vitamin E shaklee?

Dalam Vitamin E shaklee ada biji anggur. ^^v.




Grape Seed Extract mengandungi phytonutrien istimewa yang ditemui pada buah anggur yang dinamakan Polyphenols. Pada tahun 1985, Prof Jacques menemui polyphenols yang terdapat di dalam buah anggur dan bijinya mempunyai lebih Oligomere Proanthrocyanidin (OPC) berbanding daripada phytonutrient yang lain. Keistimewaan itulah yang menjadikan minyak biji anggur cukup popular di negara beriklim sejuk. Ini kerana ia juga dikenalpasti sebagai produk dari sumber alam semulajadi yang mampu mencegah atau menyekat tumbesaran tumor atau ketumbuhan, antisclerosis dan merangsang keupayaan sel-sel.



Apa itu OPC?
  • OPC’s ialah antioksida yang utama dan penting
  • Bertindak melindungi tisu-tisu dan pelbagai kecederaan oksidatif
  • Mempunyai kekuatan lebih 50 kali lebih daripada Vitamin E dan 18.4 kali lebih kuat dari Vitamin C
  • Menghalang dari radikal-radikal bebas yang boleh merosakkan sel. Oligomeric Proantho Cyanidin atau OPC merupakan bahan antioksida dan unsur semulajadi penting yang terdapat di dalam biji anggur. OPC diklasifikasikan dalam kumpulan polifenol yang terdiri daripada flavoid dan flavanol istimewa. Di dalamnya terdapat bahan semulajadi dan tidak bertoksid. Di samping itu, OPC amat kaya dengan protein terutamanya kalogen yang menjadi bahan utama terhadap pembentukan sel dan tisu. Malah OPC berfungsi 50 kali lebih kuat daripada Vitamin E dan 20 kali lebih berkesan berbanding Vitamin C. Kajian menunjukkan, berbanding tumbuhan lain, OPC paling banyak didapati di dalam biji anggur. Pengambilan OPC tidak akan memberikan sebarang risiko sampingan kepada pengguna. Kadar dos penggunaan harian yang sesuai adalah antara 100 hingga 150 mg sehari.
Jadi, mari kita sama2 mencukupkan pengambilan vitamin E untuk kulit kekal sihat dan cantik.


Sekian saja untuk hari ini. 


Further info, order or anything, do leave your trace. ^^.




No comments:

Post a Comment